M59 (1959-1964) – Un mare pas inainte
English

Modelul M59 a fost produs in perioada 1959-1964 in doua variante, M59 A si M59 B, diferentiate de tipul de motor cu care au fost echipate (IMS 58A sau IMS 59A si respective M 207). In 1959 este lansat urmasul lui IMS 57, M 59 A care prezenta numeroase modificari fata de modelul anterior. Era clar ca IMS 57, un automobil produs aproape artizanal, nu reprezenta o solutie pentru motorizarea Romaniei. Uzina din Campulung se dezvolta in paralel cu produsele sale. Directorul uzinei, dl. Victor Nagi conta pe cativa specialisti cum erau Gh. Zotta, inginer cu mare experienta in industria aeronautica, tehnicianul Octavian Waschievici care avea mai tarziu sa proiecteze celebrul M461, inginerii Aurica Nicolescu si Gh. Potinchiu (ulterior devenit un reputat prof. dr. ing.). Acestia se preocupau nu numai de modernizarea automobilului ci si de organizarea fluxurilor tehnologice, utilarea uzinei si dezvoltarea capacitatilor de productie. Asa a aparut M59 A.
Primele schimbari s-au produs la nivelul caroseriei (mai scurta cu 150 mm) realizata in intregime prin presare la Campulung si al sasiului (ampatament redus cu 100 mm), usor de identificat fata de cele ulterioare care au echipat M461 / ARO M461 C dupa « fereastra » de trecere a cardanului spate care are forma ovala. Denumirea noului model provenea de la Muscel (M) , anul lansarii 1959 (59) (A) reprezentand prima serie. Caroseria era rigidizata prin utilizarea unor elemente presate la uzina brasoveana « Steagu Rosu ». Masa automobilului era redusa astfel cu 70 kg.
Primele exemplare M59 A produse pastrau inca puntile, motorul IMS 58A si cutia de viteze de la modelul IMS 57. Ulterior putere motorului a fost sporita la 56 CP prin reproiectarea colectoarelor de admisie si evacuare si folosirea carburatorului de conceptie romanesca « UT 550 » (de tip vertical, cu circuit descendent, o singura camera de amestec, dublu difuzor, economizor mecanic si pompa de acceleratie), noul motor fiind codificat IMS 59A. M59 A era carosat la Campulung, uzina « Vasile Tudor » din Colibasi (devenita ulterior DACIA) preluand fabricarea pieselor turnate din fonta si metale neferoase, a cutie de viteze / transfer. In timp insa specialistii musceleni au gasit solutia dotarii automobilului cu un motor modern. Uzina de Autocamioane Brasov (U.A.B.) producea un motor V8 pe benzina care la baza provenea din Ford-ul V8 produs in perioada interbelica la Bucuresti la uzina FORD Romania (astazi in cladire fiinteaza AUTOMATICA SA). Asa a aparut M59 B, automobil echipat cu motorul M 207 care prelua componentele celui V8 , fapt care l-a facut cunoscut ca « Jumatate Carpati » dupa numele camionului brasovean. Iata deci ca destinul automobilului de teren romanesc se lega inca o data si tot neoficial de cel al firmei FORD. Noul motor si cutia cu patru trepte au insemnat un mare pas inainte. Fata de IMS 57, M59 A are o caroserie total redesenata (care s-a pastrat la modelul M59 B), inspirata tot de cea a GAZ-ului 69 (caroseria de M 59 A fata de cea de GAZ e mai lunga cu 4 mm, mai ingusta cu 140 mm si mai inalta cu 20 mm). Fata de modelul precedent M59 A  prezenta urmatoarele particularitati : parbrizul ramane din doua bucati, apar stergatoarele de parbriz actionate electric (montate in partea de sus a ramei ca si la primul model), gatul de umplere al rezervorului este plasat in exteriorul caroseriei pe partea stanga, bancheta fata este inlocuita de scaune independente, jantele sunt prevazute cu capace, bordul este reamplasat in fata postului de conducere si primeste aparate noi, roata de rezerva este fixata in zona mediana a caroseriei, motiv din care usa stanga este mai mica decat cea dreapta, balamalele usilor sunt din fonta, sistemul de fixare al parbrizului la rabatare are doua carlige si doi suporti montate pe capota motorului, cutia acumulatorului este situata in partea din stanga sub scaunul soferului, accesul la compartimentele din contraripile spate se face din interior (cate doua de fiecare parte), semnalizatoarele fata/spate sunt rotunde. In plus la modelul M59 B, echipat cu motorul M207, masca are doua gauri suplimentare, cea din partea dreapta permitand introducerea manivelei (noul motor era dezaxat fata de cel precedent). De asemenea, au fost introduse amortizoarele telescopice. Cu toate asemanarile intre M59 A/B si GAZ 69 trebuie spus ca piesele de caroserie nu sunt interschimbabile. Cadenta fabricatiei modelului M59 a crescut vertiginos : 803 unitati in 1959, 3000 in 1960, 4748 in 1961, 6200 in 1962, 3222 in 1963. Modelul M59 B s-a fabricat pana in 1964, trebuie spus insa ca in primele luni ale anului 1965 (ianuarie/februarie) au mai fost livrate automobile care aveau caroserie de M59 B existand probabil stocuri de componente.  M59 B este inlocuit in productia uzinei muscelene de M461.

 

M 59

Perioada de fabricatie : 1959-1964
Unitati produse : circa 21.000 (M59A + M59 B)
M59 A (1959-1962) / M59 B (*1962-1964) Anul in care s-a facut trecerea de la un model la altul este estimativ.
Motor : M59 A patru cilindri in linie, benzina, cu supape laterale                                    
Doua tipuri de motoare IMS 58 A / IMS 59 A
M59 B a fost echipat cu motorul tip M207 – prezentat la M461
Capacitate cilindrica : 3260 cmc
Cursa x Diametru 107,95 x 98,45
Putere : 50 CP la 2800 rpm / 56 CP la 2900 rpm
Raport de compresie : 4,6 / 5
Cutie de viteze : manuala, cu trei trepte, nesincronizata
Masa totala : 2190 kg
Sarcina utila : 650 kg
Consum mediu : 21 l / 100 km
Panta maxima admisibila : 30 grade
Viteza maxima : 90 km/h

© RETROMOBIL CLUB ROMANIA